tisdag 30 september 2008

Lidingö Tjejlopp!

Inför loppet i lördags laddade jag upp med att vara lite bakis på lördagen och mådde illa hela dagen. Kunde knappt ens dricka vatten. Så på söndagen vaknade jag efter en ganska sömnlös natt med huvudvärk och var fortfarande illamående, kanske inte bara var att jag var bakis dagen innan alltså. Men jag tog mig iväg till Stockholm och Lidingö. Efter 2 huvudvärkstabletter kändes det bättre. Köpte även en Redbull så jag skulle vakna till… funkade någorlunda. Fick vänta ganska länge ute på Lidingö innan min start skulle gå, jag skulle starta i sista gruppen. Käkade lite mellanmål i solen och kollade på de övriga starterna. Då började jag bli lite sugen på att springa. Jag värmde upp brevid målrakan och hann se kenyanskan som vann samt även heja på Sofy när hon kom "flygandes". Det var en ganska bra laddning även om det kändes lite trist att folk redan gått i mål innan jag hunnit starta.

Starten gick bra och jag sprang på en del. Men efter ca 2,5 km mil fick jag världens håll under höger bröst, kändes som en kniv som plötsligt stack in där, gick knappt ens att andas. Fick stanna till några sekunder och sedan gå uppför den lilla backen och ta djupa andetag samt se till att jag andades ut all luft ordentligt. Med "specialandningen" gick det som tur var över och jag kunde börja springa igen.

Började komma ifatt sådana som hade startat i startgrupper innan mig som gick, vissa gick i bredd på den smala stigen och flyttade sig knappt när vi kom springandes, irriterande… När jag kom till Aborrbacken insåg jag snabbt att jag måste gå för den var lite väl brant på vissa ställen… jag gick även lite i "Golfbacken". Annars sprang jag på ganska bra. Speciellt i nerförsbackarna, tänkte på Andréa och kom på någon ny slags teknik så det gick jättefort, hade det inte varit så mycket folk i backarna hade jag sprungit ännu fortare, det var så härligt att bara släppa på!
Efter en ordentlig spurt, jag måste alltid spurta, kom jag så i mål på 57,42 officiell tid. Enligt min pulsklocka blev det 57,30. Det var i alla fall ett roligt lopp och jag känner att jag kan springa lite snabbare än jag gjorde i år, så kanske blir det revansch nästa år (om jag inte springer 3 milen istället).

Igår kväll var det dags för lektion nr.2 på min crawl-kurs. Det är attans svårt att få till det med andningen men det är så kul! Jag är lite otålig bara, vill lära mig på en gång!!! Idag har jag träningsvärk i axlarna och i baksida lår. Härligt!

Psst. I helgen har jag anmält mig till Tjejvasan.

4 kommentarer:

Felicitas sa...

Vad synd att vi aldrig sågs!! Grattis till ett väl genomfört lopp!! :D

Löpning & Livet sa...

Härligt jobbat! Roligt att du tänkte på mig där mitt i loppet också :)

Kan verkligen rekommendera 3milen! Även fast det inte var så kul för mig just iår, så är det på det stora hela det roligaste loppet jag sprungit hittills. Förra året var hur kul som helst!

Sofy sa...

JAAAA! Vasan! Tjolahopp tjolahej!

TheLoonyNail sa...

felicitas: tack!! Detsamma till dig! :)

Andréa: Tack! Ja, jag ska nog testa 3 milen nästa år!

Sofy: Jippi!!